top of page

העובדות מאחורי ניקוי מיצים, שייקי ניקוי רעלים ושייקים להרזיה

עודכן: 30 במאי 2022

הקיץ בפתח ואיתו זרם החיפושים אחר הדרכים המהירות ביותר לרדת במשקל, בעיקר לאחר שנתיים של סגרים וחורף קר וגשום.


דיאטות שונות ומשונות מבטיחות לעזור לך להשיל קילוגרמים במהירות ובו זמנית לתת לעור שלך זוהר יפה ולשטוף רעלים מגופך.

שייקים

אבל האם ניקוי רעלים על ידי מיצים עובד והאם הם צריכים להיות על הרדאר שלך?

כששואלים אותי על סוגי דיאטות כאלה, בתור דיאטנית קלינית אני בדר"כ נכנסת לאנטגוניזם מיידי ומאוד סקפטית ביכולת להחזיק בהן לאורך זמן ובכלל ביתרונות שלהן. בגלל שאנחנו מדברים כאן הרבה על שייקים ומיצים ואני בעצמי צורכת שייקים על בסיס יומי החלטתי אחת ולתמיד להביא לכאן את העדויות הקיימות בנושא הטרנדי הזה.


מאמר זה מפריך את הצורך בשייק לניקוי רעלים ומסביר מה הם היתרונות והחסרונות הפוטנציאליים של הדיאטה הזאת וגם דרכים חלופיות שבהן תוכלו להזניק כל יעד חדש לתזונה בריאה.


מדוע שייק לניקוי רעלים / צום מיצים הפך לטרנד פופולרי?

הנחת היסוד של ניקוי רעלים על ידיד מיצים היא פשוטה: שתו רק מיצים מפירות וירקות במשך תקופה מוגבלת כדי לרדת במשקל ו"לנקות" את הגוף.


משך ניקוי המיץ יכול להשתנות בהתאם לסוג הדיאטה שתבחר.י, בדרך כלל בין 3 ימים ל-3 שבועות.

שייקים לניקוי רעלים או מיצים דורש מסחטת מיצים והמיץ מכיל את מרבית החומרים מזינים, ויטמינים ופיטו-נוטריינטים (תרכובות בעלות פוטנציאל נוגד חמצון), כך שהגוף מקבל הרבה חומרים מזינים במהירות.


עם זאת, במיצים יש הרבה פחות סיבים תזונתיים מאשר בשייק שנטחן בבלנדר עם כל חלקי הפרי או מאשר פירות וירקות שלמים. זה יכול להיות יתרון או חיסרון, בהתאם לצרכים שלך.


מספר מחקרים מראים שהגבלת סיבים תזונתיים מקלה על הגוף שלך לעבד ולספוג את החומרים התזונתיים של המיץ, בעוד שחוקרים אחרים טוענים שסיבים תזונתיים חשובים ולהם יתרונות בריאותיים שונים.


בעוד שאכילת כמות מוגבלת כל כך של סיבים כחלק מניקוי מיץ לא תפגע בתזונה של רוב האנשים במשך כמה ימים, סביר להניח שהיא תגרום לך להרגיש רעב ואחת הסיבות לכך היא שסיבים תזונתיים עשויים לסייע בתחושת שובע.


דיאטת שייקים לניקוי רעלים הפכה לדיאטה פופולרית מכיוון שהיא משווקת כדרך מהירה לרדת במשקל ולשפר את ההרגשה הכללית שלך לצד תמיכה של ידוענים ועדויות אנקדוטיות מאנשים שניסו. הנטייה שלנו היא לשמוע מהבודדים שמצליחים להחזיק בדיאטה כזאת ויורדים במשקל ולהתעלם מכמות גדולה של כאלה שדווקא נכשלו עם דיאטות מסוג זה.


ניקוי מיצים

היתרונות האפשריים של צריכת מיצים

עדויות עדכניות מצביעות על כך שמדינות מערביות מאופיינות בעלייה בדפוסי אכילה המאפיינים את הדיאטה המערבית הכוללת מזון שמקורו בעיקר מן החי, שומנים רוויים ושומני טראנס, מאכלים מעובדים עתירי סוכר ומלח.

מזונות אולטרה מעובדים הם לרוב דלי רכיבים תזונתיים אך עתירים בקלוריות וקשורים לתוצאות בריאותיות שליליות.


מחקרים הראו שצריכת מזון אולטרה-מעובד עלתה בהתמדה במהלך שני העשורים האחרונים, בעוד שהצריכה של מזונות מעובדים מינימליים ירדה במידה ניכרת.


חובבי המיצים טוענים כי מיצים מספקים דרך קלה להשיג את הוויטמינים והמינרלים שאנשים רבים מפספסים - במיוחד אם הם אוכלים מזון מעובד מאוד.

יתרה מכך, מיצים הם קלים להכנה ודורשים מעט זמן והתעסקות.


בואו נבחן את המטרות השונות של "ניקוי רעלים"/ דיאטת מיצים:

מיץ סלק וגזר

היתרונות של מיצים טבעיים

על פי סקירה של ניסויים מבוקרים אקראיים ומחקרים אפידמיולוגיים, מיצי פירות טבעיים וירקות (במיוחד תערובות של השניים) עשויים לסייע בשמירה על הבריאות.


יתרונות אלו נובעים ככל הנראה מתרכובות הקיימות בפירות ובירקות בעלות תכונות נוגדות חמצון ואנטי דלקתיות.

עם זאת, מיץ פירות וירקות אינו הכרחי כדי להשיג את היתרונות הבריאותיים הללו.


מיצים טבעיים

בואו נדבר גם על שייקים להרזיה

במחקר אקראי קטן אחד, דיאטה קצרה של 3 ימים של שייקים בלבד שינתה את חיידקי המעיים ב-20 אנשים בריאים והביאה להפחתה משמעותית במשקל. הירידה במשקל נמשכה לאחר שהמחקר הסתיים.


החוקרים הגיעו למסקנה ששמירה על המשקל לאורך זמן עשויה לנבוע משינויים בחיידקי המעיים של המשתתפים.

בעוד שדיאטות שייקים ל"ניקוי רעלים" עשויות להוביל לירידה במשקל, סביר להניח שהסיבה לכך היא שהמשתתפים לא אוכלים מספיק (ולכן צורכים פחות קלוריות).


יתר על כן, כשמדובר בראיות התומכות ברעיון שמיצים עשויים לעזור לך לענות על הצרכים התזונתיים שלך, ראוי לציין שמחקרים רבים הקשורים למיצים ממומנים או מקושרים לתעשיית המיצים. זה מעורר חששות לגבי הטיה אפשרית.

בכל מקרה, עדיף לדבר עם איש מקצוע רפואי לפני שמתחילים בכל משטר דיאטה חדש או ניקוי רעלים.


שייקים ל"ניקוי רעלים"

יש חוסר ראיות מדעיות התומכות ברעיון שמיצים מנקים את הגוף שלך על ידי שטיפת רעלים.

למרות שמספר טיפולי ניקוי רעלים מסחריים הוכחו כמשפרים את ניקוי הרעלים בכבד ומסירים מזהמים סביבתיים מהגוף, למחקרים קליניים אלה יש פגמים משמעותיים במתודולוגיה ומספר משתתפים נמוך.


בנוסף, חלק ניכר מהעדויות המקודמות מגיעות ממחקר בבעלי חיים, שלא בהכרח ניתן ליישם על בני אדם.

בסך הכל, כתוצאה מהיעדר ראיות מוצקות, קשה לקבוע את היעילות של דיאטות מיץ בבני אדם.


הגוף שלנו בדרך כלל טוב בסילוק תרכובות מזיקות בעצמו. הכבד, הכליות, הריאות, המעיים והעור הם איברי מפתח לסילוק רעלים מהגוף והם בפעולה לאורך כל היום.


עם זאת, חשוב לתמוך בבריאות שלנו ע"י תזונה בריאה. מזון שלם, תזונה מבוססת צמחים (כולל ירקות, פירות, אגוזים, קטניות ודגנים מלאים) לצד פעילות גופנית עשויה לסייע בעניין זה.


מיץ לניקוי רעלים

מיץ ובריאות העור

על פי מחקר אחד, מיצים על בסיס הדרים היו קשורים בשמירה על בריאות העור על ידי הפחתת מתח חמצוני, שגורם לעור להזדקן מהר יותר. באופן דומה, מיץ רימונים נחקר בהקשר שלו לסימני הזדקנות העור.


עם זאת, אלה היו שני מחקרים בבעלי חיים, מה שאומר שיש לשכפל את התוצאות בבני אדם לפני שניתן להסיק מסקנות כלשהן.


מיץ בריאות

חסרונות פוטנציאליים של "ניקוי" מיצים

  • רוב האנשים שעושים "ניקוי" מיצים לא אוכלים מספיק מזון מוצק כדי לענות על צורכי האנרגיה שלהם.

  • "ניקוי"/ צום מיצים עלול להוביל לעייפות, כאבי ראש, עצבנות או בעיות אחרות הנובעות מרעב והגבלת אנרגיה.

  • מיצים חסרים סיבים ולכן פחות משביעים משייקים או מפירות וירקות שלמים. מיצים רבים שנרכשו בחנות מכילים גם תוספות של סוכר או תחליפי סוכר ויש לשים על כך את הדעת. חשוב לקבל מספיק סיבים בתזונה, שכן סיבים מציעים שפע של יתרונות בריאותיים.


לסיכום

תזונה מזינה היא המפתח לבריאות מיטבית והיא כוללת מזונות מלאים. מיצים ושייקים יכולים להשלים את התזונה שלך והם דרך קלה, נוחה וטעימה להכניס מגוון רכיבי תזונה חשובים לגוף, אבל הם לא צריכים להחליף מזון מוצק.

יש חוסר ראיות מדעיות התומכות ביעילות של "ניקוי" מיצים.


אם חשוב לך לשפר את הבריאות ואת התזונה שלך נסה.י להפחית בסוכר, להגדיל את כמות הירקות (אפשר למשל להכניס ירקות לשייקים), ליהנות גם מירקות ומפירות שלמים, להגביל מזונות מעובדים במיוחד ולתרגל אכילה מודעת.


אני מזמינה אתכם להשתתף במחקר שאני עורכת בשיתוף עם אוניברסיטת אריאל על מנת להבין את תרומת השייקים למשקל הגוף. תוכלו להקדיש מספר דקות מזמנכם ולתרום לידע יקר הערך.


פירות וירקות

המידע והתכנים באתר אינם מהווים חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא או דיאטן/ית. כל תוכן המופיע באתר זה הינו אינפורמטיבי בלבד ואין לראות בו בדרך כלשהי יעוץ רפואי ו/או המלצה לטיפול ו/או תחליף לטיפול. השרותים והמידע באתר זה הינם כלליים ולא ניתן להתאימם באופן פרטני לצרכיו של כל אדם ואדם ועל כן לצורך קבלת טיפול רפואי ו/או יעוץ אישי יש לפנות לרופא/ה ו/או דיאטן/ית.

1,852 צפיות
bottom of page