top of page

מהו שייק ללא גלוטן ואילו רכיבים הוא מכיל בתוכו?

עודכן: 23 באוק׳ 2022

הגלוטן, חלבון המצוי בדגנים שונים ומעניק את הצמיגות לבצק המיוצר מהם, נתקל באי סבילות אצל 1% מהאוכלוסייה ויש הנמנעים ממנו גם מסיבות של דיאטה. למרבה המזל, יש לא מעט תחליפים ותמיד אפשר ליהנות גם משייק ללא גלוטן ועם שפע רכיבים תזונתיים.

בחורה שותה שייק ללא גלוטן

מוצרי חיטה הם המזון הבסיסי של האנושות. מי שמקלקל את החגיגה הוא חלבון הגלוטן, זה ש"בא לא טוב" לרבים ומצוי בחיטה וגם בשעורה ובשיפון (בשיבולת שועל יש חלבון בשם אבנין, שגם הוא עלול לעורר חוסר סבילות) וכן במוצריהם, דהיינו לחמים, פיתות, מאפים, עוגיות, דגני בוקר, בורגול, סולת, גריסים, קוסקוס, בירה שחורה ועוד.

המודעות הגוברת לרגישות לגלוטן, הביאה בשנים האחרונות לפיתוח מוצרים רבים וגם חומרי גלם לבישול ואפייה בבית ושניתן למצוא כיום בכל מרכול, החפים מהחלבון הבעייתי.


אחד הפתרונות הפשוטים והמהירים לשיפור והעשרת התזונה של מי שנאלצים להימנע ממאכלים רבים בשל אותה רגישות, הוא הכנת שייק ללא גלוטן.


שייק בריא הוא מהיר הכנה ומתאים במיוחד לימי הקיץ החמים, שלא מזמינים בישול מול כיריים לוהטות. הוא נלגם בקלות ובמהירות, תורם רבות לרעננות ולתחושת קרירות ויכול להחליף ארוחה שלמה, מאחר שניתן לשלב בו רכיבים בריאותיים רבים, כמו אבקות המופקות ממזונות העל אסאי, פיטאיה, גוג'י ברי אבקת מאקה ועוד.


מה בין רגישות לגלוטן לבין מחלת הצליאק?

מאחר שיש להן תסמינים דומים וסיבה דומה, לא תמיד קל להבחין בין מחלת הצליאק לבין רגישות לגלוטן. רגישות לגלוטן מתבטאת בתסמינים של אי נוחות בעקבות צריכת גלוטן, אבל מחלת הצליאק (כרסת או דגנת בעברית), משמעותה חוסר יכולת מוחלט לעכל גלוטן, שעלול לגרום לנזק.


מחלת הצליאק היא מחלה אוטואימונית. נוכחות של גלוטן במערכת העיכול, גורמת במצב הזה לתגובת יתר של מערכת החיסון, המתבטאת בפגיעה במעי הדק וביכולת לספוג רכיבים מהמזון.


התסמינים המופיעים במחלת הצליאק הם שלשולים, גזים ונפיחות בבטן, לצד תת-תזונה ואנמיה, הנגרמות מהקושי לספוג רכיבים תזונתיים מהמזון. המחלה עלולה להופיע בכל גיל, היא שכיחה יותר בקרב תושבי צפון אירופה ובקרב נשים וניתן לאבחן אותה באמצעות בדיקת דם.


רגישות לגלוטן היא תופעה נפוצה יותר באוכלוסייה מאשר מחלת הצליאק, אך לא ניתן לאבחן אותה בבדיקת דם.

רגישות לגלוטן יכולה להתבטא בכאבי בטן, גזים ונפיחות בבטן, שלשולים, כאבי ראש, עייפות, פריחות על העור ואפילו נטייה לדיכאון, בעקבות צריכת מוצרים המכילים את החלבון.


הדרך הפשוטה ביותר לאיתור רגישות לגלוטן היא הימנעות ממוצרים המכילים אותו למשך שבועיים, כדי לבדוק האם יש שינויים בתחושה הגופנית.


במקביל, רצוי לבצע אבחון מדויק לאיתור מקור הבעיה, כדי לדעת מהי הדרך הטובה ביותר לטפל בה, מאילו מזונות בדיוק כדאי להימנע וכיצד לבנות תפריט מאוזן ולמצוא תחליפים שימלאו את החסר.


חשוב לציין, חולי צליאק נדרשים לוודא היטב שהמוצרים שהם מכניסים לשייק נטולי גלוטן, גם אם זה מצריך לעיתים בירור מעמיק מול החברה המשווקת. זכרו, אם אתם סובלים מבעיה רפואית כלשהי בכלל ומצליאק בפרט, מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא.

תפריט ללא גלוטן

כאשר קיים אבחון במחלת הצליאק או ברגישות לגלוטן, יש לערוך שינוי משמעותי בתפריט ולהוציא את כל המוצרים המכילים את חלבון החיטה, אבל המבחר הגדול של מוצרים מוכנים ללא גלוטן, כמו עוגות, עוגיות, לחמים, מאפים, פסטות דגני בוקר, קרוטונים ואחרים, מקל על המשימה.


במקביל, ניתן למצוא היום מגוון גדול של קמחים חלופיים, כמו קמח חומוס, קמח סויה, קמח תפוחי אדמה, קמח תירס, קמח אורז, קמח כוסמת, קמח טפיוקה, קמח אפונה, קמח שקדים ועוד, שיכולים להחליף את קמח החיטה בכל מתכון.

ללא גלוטן

לבריאות: שייק ללא גלוטן

הרכבה של שייק פירות או שייק ירוק ללא גלוטן, איננה משימה קשה במיוחד, מאחר שממילא מרבית המרכיבים שנוהגים להכניס לשייקים, אינם מכילים חיטה או שעורה. שייק ללא גלוטן יכול להיות בנוסף לכך, תחליף ראוי עבור הרגישים לגלוטן, לדברי המאפה והחטיפים האסורים, בזכות תכולת הפחמימות והסוכר שיש בפירות ובמרכיבים האחרים ותחושת השובע שהשייק מספק.


שייקים הם גם דרך מצוינת לשפר את תצרוכת הרכיבים התזונתיים בתפריט היומי, מה שיכול להועיל לחולי צליאק, לרגישים לגלוטן ולמעשה לכל אחד אחר.


כאשר ניתן להכניס לכוס אחת כמה סוגים של פירות קפואים, עלים ירוקים, מיץ תפוזים, מיצים טבעיים, אבקות המופקות מאצות, עלי מורינגה לתה ופירות טרופיים, אין ספק שמדובר במנת בריאות מזינה במיוחד.

עלים ירוקים

וזה לא הכול. בתוספת של מבחר ירקות ופירות קפואים שיכולים להיות מאוחסנים בכל עת במקפיא, כמו אוכמניות כחולות ופירות קפואים אחרים, ברוקולי קפוא וכל ירק שיתאים מבחינת הטעם והמרקם הרצויים, השמיים הם הגבול, בכל הנוגע לערכים תזונתיים.


כאשר בוחרים את המרכיבים לשייק, אפשר לשחק ולשלוט בכמות הקלוריות שהוא יכיל, כמו גם בתכולת הפחמימות, השומן, החלבון, הוויטמינים, המינרלים, נוגדי החמצון והסיבים התזונתיים, כדי ליצור את תוסף המזון הביתי האולטימטיבי, שיתאים בצורה הטובה ביותר לטעם האישי, למטרות שהצבתם לעצמכם ולמצב הבריאותי שלכם.


אילו רכיבים ישתלבו בשייק ללא גלוטן?

מעבר לערך הבריאותי החשוב, למזונות השונים יש גם טעם ומרקם משלהם ועל כך צריך לתת את הדעת כשמרכיבים שייק ללא גלוטן.


בראש הפירות המומלצים לשייק מבחינת טעם ומרקם, עומדים הבננה והמנגו, המשלבים מתיקות עם מרקם עשיר. מרכיבים נוספים שיכולים להעשיר אותו מבחינות אלה, הם טחינה גולמית, חמאת בוטנים או שקדים ופירות יבשים, בעיקר תמרים. לתוספת של רעננות, אפשר להוסיף מלפפונים וסלרי.

שייק מנגו

מאידך, הבלנדר סובל הכול ושתיית שייק היא הזדמנות לצרוך את כל מה שלא מצליחים, או לא יוצא במהלך היום, לאכול בכמות מספקת. לאחר טחינת כל המרכיבים ויצירת מרקם של שייק, מתקבלת ארוחה שלמה, מזינה ובריאה ובטעם מפתיע.

חשוב לציין, שלמרות הפיתוי בשתיית שייקים צוננים ומתוקים בימים החמים כתחליף לארוחות, חשוב לאכול גם מזונות מוצקים ושלמים, המכילים את הרכיבים התזונתיים בצורתם המקורית וללא ריסוק. לעיסת המזון ופירוקו באמצעות הרוק, חיוניים לתפקוד מערכת העיכול. לרוויה.


המידע והתכנים באתר אינם מהווים חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא/ה או דיאטן/ית. כל תוכן המופיע באתר זה הינו אינפורמטיבי בלבד ואין לראות בו בדרך כלשהי יעוץ רפואי ו/או המלצה לטיפול ו/או תחליף לטיפול. השרותים והמידע באתר זה הינם כלליים ולא ניתן להתאימם באופן פרטני לצרכיו של כל אדם ואדם ועל כן לצורך קבלת טיפול רפואי ו/או יעוץ אישי יש לפנות לרופא/ה ו/או דיאטן/ית.



494 צפיות
bottom of page